Najczęstsze pytania dotyczące faktury elektronicznej (e-faktury)
Czy faktura elektroniczna jest zgodna z polskim prawodawstwem?
Podstawą funkcjonowania faktury elektronicznej jest Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Czym różni się faktura papierowa od faktury elektronicznej?
Faktura papierowa i faktura elektroniczna mają taką samą wartość prawną. Różnią się tylko i wyłącznie nośnikiem, przy pomocy którego są dostarczane. Tak więc nic nie stanowi przeszkód, aby fakturę elektroniczną przedstawić urzędowi skarbowemu i organom podatkowym do udokumentowania poniesionych wydatków za usługi czy towary.
Czy potrzebne jest specjalistyczne oprogramowanie do obsługi faktur elektronicznych?
Nie. System obsługi faktur elektronicznych został opracowany w technologiach, które nie wymagają instalacji specjalistycznego oprogramowania. Wymagana jest jedynie przeglądarka internetowa.
Czy faktura elektroniczna jest bezpiecznym rozwiązaniem?
Tak. Dane zawarte w fakturze są podwójnie zabezpieczone. Przechowywane są w bezpiecznym archiwum w postaci zaszyfrowanej, a ich udostępnienie odbywa się poprzez zaszyfrowane kanały komunikacyjne (https).
Ponadto każda faktura elektroniczna podpisana jest podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy bezpiecznego certyfikatu. Dzięki temu odbiorca faktury może sprawdzić czy faktura pochodzi z właściwego miejsca i ma pewność, że jej zawartość nie została zmodyfikowana od momentu wystawienia.
Co to jest podpis elektroniczny?
Podpis elektroniczny – e-podpis - to dane w postaci elektronicznej, które wraz z innymi danymi, do których zostały dołączone, lub z którymi są logicznie powiązane, służą do identyfikacji osoby składającej ten podpis.
Co to jest znacznik czasu?
Kwalifikowany Znacznik Czasu to usługa datowania dokumentów i podpisów elektronicznych, która wywołuje skutki prawne daty pewnej w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego.
Stosując Znacznik Czasu (kwalifikowany) mamy pewność, kiedy powstał dokument oraz że datowanie nie uległo zmianom.
Czy oprócz faktur elektronicznych będą wystawiane również faktury papierowe?
Klienci, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej nie będą otrzymywali faktur w formie papierowej.
Skąd wiadomo, że faktura elektroniczna została wystawiona?
W momencie wystawienia faktury elektronicznej wysyłana jest wiadomość elektroniczna (e-awizo), na podany w zleceniu aktywacji usługi adres email, zawierająca informacje o fakcie wystawienia faktury elektronicznej. Wiadomość ta zawiera między innymi:
Datę wystawienia faktury;
Datę płatności;
Kwotę do zapłacenia;
Czy muszę przechowywać przysłane do mnie maile z powiadomieniem o e-fakturze?
Nie ma takiej konieczności. Faktura elektroniczna została wystawiona i jest dostępna na stronie portalu
Jak można opłacić fakturę elektroniczną?
Rachunki za fakturę elektroniczną można regulować w taki sam sposób, jak za fakturę papierową.
Jak mam zapłacić za e-fakturę na poczcie lub w banku?
Na poczcie lub w banku należy regulować należności za fakturę elektroniczną w sposób identyczny, jak za papierową.
W przypadku korzystania z faktury elektronicznej sugerujemy jednak korzystanie z elektronicznych form płatności – przelew elektroniczny lub polecenie zapłaty.
Jak mam zaprezentować fakturę elektroniczną urzędowi skarbowemu?
Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami faktura elektroniczna musi mieć formę elektroniczną. Należy ją przedstawiać Urzędowi Skarbowemu w postaci pliku identycznego z pobranym.
O szczegółowe wytyczne w tym zakresie należy zwrócić się do swojego Urzędu Skarbowego.
Czy wydruk wizualizacji faktury elektronicznej (e-faktury) lub pliku PDF z wizualizacją faktury elektronicznej (e-faktury) może być przedstawiony w Urzędzie Skarbowym?
Nie. Wydruk wizualizacji faktury elektronicznej może być wykorzystany wyłącznie do zapoznania się z treścią tej faktury, nie jest natomiast dokumentem księgowym. W Urzędzie Skarbowym należy posługiwać się fakturą w wersji elektronicznej.
O szczegółowe wytyczne w tym zakresie należy zwrócić się do swojego Urzędu Skarbowego.